Pengembala Jujur Terima Hadiah 200,000 Riyal

Posted by Admin2u on Thursday 20 February 2014 | 0 comments



Hadiah sumbangan masyarakat Sudan tersebut diisytiharkan oleh Duta Sudan ke Arab Saudi, Abdul Hafez Ibrahim Mohamed (gambar kanan, satu dari kiri) di bangunan kedutaan Sudan di Riyadh, yang turut dihadiri oleh sebilangan rakyat Sudan di sini.

RIYADH - Yusuf Zain Ahmed (gambar atas), penggembala dari Sudan yang bekerja di Arab Saudi bakal menerima hadiah sebanyak 200,000 Riyal atas sifat amanah menjaga kambing tuannya yang tersebar dalam video Youtube.

Menurutnya, perbuatan penggembala itu tidaklah menghairankan sebagai akhlak bagi setiap Muslim, dan beliau berbangga dengannya dan sikap ini bersemadi di kalangan rakyat Sudan.

“Meskipun berhadapan dengan keperluannya, tetapi keimanan dan takutnya kepada Allah menjadi penghalang supaya tidak mengkhianati amanah, dan inilah yang mesti dipegang oleh setiap Muslim, dan setiap manusia itu akan ditanya tentang dari mana ia mendapat kekayaan dan ke mana dibelanjakannya dalam kehidupan,” katanya.


Gembira dengan hadiah tersebut, Yusuf ditanya apa yang beliau lakukan dengan hadiah tersebut.

Beliau menjawab: “Saya akan bawa ibu bapa dan keluarga saya untuk haji dan saya akan bina rumah untuk keluarga.”

Video sikap amanah beliau tersiar di Youtube sejak 10 Februari lalu dan turut tersebar luas di Facebook, di mana beliau menolak untuk menjual kambing tuannya meskipun dibayar dengan 200,000 Riyal seekor, semata-mata kerana takut kepada Allah.

Sumber: Twasul

Pin It

0 comments for "Pengembala Jujur Terima Hadiah 200,000 Riyal"

Leave a reply

Most Popular

Buletin Archives

Recent News

Like Our FanPage

Follow Us

BackLink

    Blogged.my   Backlink - Waazin Blog      
PingBlog.Net | Himpunan Terbaik Artikel Blogger